Liikenneturvallisuusblogi
Vinkit hyvän mielen automatkalle
Pakkaa mukaan vain tarpeelliset tavarat ja tee yksinkertainen jako. Tavarat tavaratilaan ja matkustajat matkustamoon.
Aika monella uuden auton kuskilla on hyödyntämättä auton varusteena oleva Apple CarPlay tai Android Auto. Niiden toiminnallisuudet ovat samankaltaiset, mutta käyttökokemus on CarPlaylla parempi. Keskityn tässä CarPlayhin jonka myös tunnen paremmin.
Ajoergonomian verkkokurssi saatavilla
Tieliikennelaki 2020 verkkokurssi sai kaverikseen Ajoergonomian verkkokurssin. Kurssilta saa helpot ja konkreettiset ohjeet turvallisen, toiminnallisen ja ergonomisen ajoasennon säätämiseksi. Kurssilta löytyy nopeakäyttöinen työkalu jonka avulla ajoasennon säätäminen autossa onnistuu kätevästi. Toki kurssilla on myös syvällisempää tietoa ja...
Ajokaistojen yhdistyminen
Uusi Tieliikennelaki tuo uusia liikennemerkkejä. Valtaosa uusista liikennemerkeistä on "facelift -malleja", mutta joitakin täysin uusiakin tulee. Tässä oma suosikkini. E 30 Ajokaistojen yhdistyminen. Merkillä osoitetaan kahden ajokaistan yhdistyminen, jossa ajoneuvoilla vuorotellen siirrytään jatkuvalle ajokaistalle.
Puhdista auton kosketuspinnat
Auton puhtaana pitäminen koronavirusepidemian aikana
Tuleeko aina tulee joku heti väliin?
Näe ja näy pimeässä
Valtaosan ajamiseen tarvittavasta tiedosta kuljettaja saa näköaistinsa välityksellä. Pimeällä ajettaessa valon määrän väheneminen hidastaa sekä hahmontunnistusta että visuaalisen tiedonsiirron nopeutta näköaistissa. Lisäksi näöntarkkuus ja kontrastiherkkyys heikkenevät. Ajonopeuden alentaminen on kuljettajalle helpoin tapa kompensoida näitä...
Liukkaan kelin valmennukseen käytetty työpäivä on investointi turvallisuuteen ja hyvinvointiin.
Eletään taas sitä vuodenaikaa kun talven ensimmäiset pyrykelit ovat aivan oven takana. Pohjoisessa juuri nyt ja etelässäkin mahdollisesti lähiviikkoina.
EU:ssa valmistellaan uutta autojen turvallisuusasetusta ja jatkossa teillämme liikkuu entistä turvallisempia autoja. Lähivuosien aikana pakolliseksi tulevat mm. automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan tunnistus sekä kaistallapitoavustin. Nämä ja muut vaatimukset tulevat voimaan asteittain vuosien 2020-2025 aikana.