Vinkkejä pahan kelin varalle, etenkin uuden auton kuljettajalle

30.01.2019

Tänäkin talvena ajokeli on ollut ajoittain haastava ja ainakin etelässä lunta on tullut muutamaa aiempaa talvea enemmän. Iloinen yllätys on ollut se, ettei pyrystä ja liukkaudesta huolimatta ole tarvinnut lukea uutisia useiden autojen kolarisumista. Summasin tähän muutamia käytännön vinkkejä pahan kelin varalle, huomioiden erityisesti autojen uusimmat tekniset ratkaisut ja niiden käyttäminen Suomen talvessa.

Älä aja iglulla

Puhdista koko auto lumesta. Erityisesti lasit, valot, peilit, tutkat ja kamerat. Huomaa että "webasto" ei useimmissa autoissa sulata tuulilasia yläreunasta lidarin, tutkan ja kameran kohdalta. Kattoakaan ei kannata unohtaa. Kun sisältä lämmin auto alkaa sulattaa katolle jätettyä lunta, voi jarrutuksessa syntyä todellinen blackout jos paksu kinos sujahtaa katolta tuulilasille.

Keskity vain ajamiseen

Pyryssä kannattaa keskittyä VAIN ajamiseen. Ei puheluita ajon aikana, ei viestejä tai äänikirjoja edes puheohjauksella. Pahassa kelissä on syytä pitää kädet ratissa, katse tiellä ja ajatukset ajamisessa.

Kytke vakionopeudensäädin pois päältä

Kytke vakionopeudensäädin pois päältä, myös mukautuva. Vakionopeudensäädin reagoi liukkauteen liian myöhään ja mukautuvan vakionopeudensäätimen pisinkin säädettävä etäisyys edellä ajavaan on huonolla kelillä liian lyhyt.

Kytke ohjausapu pois lumisella tiellä

Ota kaistavahdista ohjausapu pois päältä ja jätä vain varoitusominaisuus päälle. Sama pätee myös muihin Pilot assist -tyyppisiin ominaisuuksiin, jotka auttavat kuljettajaa säilyttämään ajolinjan kaistan keskellä. Talvella syntyneet ajolinjat ja ajourat usein poikkeavat kaistamerkinnöistä. Kuljettaja voi yllättyä tai vähintään kokea ominaisuuden epämukavana kun auto löytää lumen seasta kaistaviivan tai luulee lumista kohtaa kaistaviivaksi ja avustaa ohjauksessa eri ajolinjalle kuin mihin kuljettaja haluaa. 

Käytä ajovaloja päiväajovalojen sijaan

Käytä pyryssä päiväajovalojen sijaan ajovaloja sekä tarvittaessa tietenkin takasumuvaloa. Pysähdy pidemmällä matkalla puhdistamaan valot lumesta. Kuvan autossa takasumuvalo toteutettu hehkulampulla ledien sijaan, jolloin se näkyy paremmin, koska hehkulampun lämpö sulattaa siihen kertynyttä lunta. 

Tarpeetonta sumuvalojen käyttöä kannattaa välttää, koska kirkas takasumuvalo häikäisee takana ajavaa ja jarruvalot erottuvat huonommin kuin ilman takasumuvaloa, sillä valo syö valoa. 

Tunnista liukkaus

Tunnista liukkaus, jos meinasit liukastua autoon tullessasi, jos näet jonkun auton luistavan tai ulosajojen jälkiä, kannattaa uskoa että myös sinun autosi renkaiden alla on liukasta.

Vaikka neliveto helpottaa etenemistä, se ei lisää kitkaa tien ja renkaan välissä.

Myöhästy rauhassa

Pistä aikataulut uusiksi jos keli yllättää. Jos huomaat myöhästyväsi, pysähdy turvalliseen paikkaan ja soita tai lähetä viesti. Varaa myöhästymiselle enemmän aikaa kuin tosiasiassa arvelet myöhästyväsi niin saat ajaa rauhallisin mielin etkä myöhästy kahdesti samasta tapaamisesta. 

Asiakkaan sanontaa lainatakseni "Parempi 15 minuuttia myöhässä kuin 40 vuotta liian aikaisin."

Lasinpyyhkijät puhtaaksi

Laita pysäköidessä tuulilasinpyyhkijät huoltoasentoon niin voit puhdistaa ne ajon jälkeen ja ennen seuraavaa starttia. Valtaosassa nykyautoja lasinpyyhkijöitä ei saa nostettua puhdistettavaksi elleivät pyyhkijät ole huoltoasennossa.

Miten teen nämä minun autossani?

On aika avata auton käyttöohjekirja jos yksikin kohta herätti kysymyksen "miten teen tämän minun autossani?"