Lataamatta perille?
Voiko hitaammin ajamalla välttää latauspysähdyksen?
Voi. Jos sillä nyt on jotain merkitystä.
Nyt se on kuitenkin pikaisesti testattu. Mittauksissa Volvo C40 | Nokian Hakkapeliitta 10 EV | Ilman lämpötila + 1 °C | Tien pinta pääosin kuiva | Testipätkänä valtatie 1, Lohja, jossa 4 km loivaan alamäkeen ja 4 km loivaan ylämäkeen. Mittaukset tein identtisellä reitillä kahteen suuntaan vakionopeuden säädin päällä ja alusta loppuun tasaisella 80 km/h ja 100 km/h nopeudella.
80 km/h nopeudella kahden mittauksen keskikulutus oli 20,0 kWh (15,9 kWh ja 24,0 kWh)
100 km/h nopeudella kahden mittauksen keskikulutus oli 24,4 kWh (20,0 kWh ja 28,7 kWh)
100 km/h ajonopeudella kulutus oli 22 % suurempi kuin 80 km/h.
Polttomoottorilla ajava saattaa ajatella että eipä koske minua. Kyllä koskee. Ei tosin matka-ajan kannalta mutta sitäkin jymäkämmin kustannusten ja päästöjen kannalta. Samat luonnonlait vaikuttavat käyttövoimasta riippumatta.
Volvon akun käyttökapasiteetti on 75 kWh joten esimerkiksi 362 km matka Espoosta Seinäjoelle olisi juuri ajettavissa 80 km/h nopeudella ilman pysähdyksiä. Matka 100 km/h nopeudella vaatisi latauspysähdyksen.
Esimerkki on lähinnä hypoteettinen. 4 1/2 tunnin matkaa ei ole järkevää ajaa ilman taukoa eikä matkaa voi ajaa tasaisella 80 tai 100 km/h nopeudella. Pitkät matkat kannattaa tauottaa samalla tavalla käyttövoimasta riippumatta. Parin tunnin suorituksen jälkeen tai jo aiemmin on tauon paikka, aivan kuten muussakin tekemisessä. Kuskin kannattaa ladata itsensä vapauttamalla ajatukset ajamisesta, jaloittelemalla ja nesteyttämällä tai syömällä samalla kun sähköauto latautuu. Näin tauottaen lataukset ovat nopeita ja auto on useimmiten valmis ennen kuskia. Kun huolehtii hyvinvoinnista tulee oma ja matkustajien tarve pysähdykselle vastaan sähköautoa aiemmin. Fiksusti tauottaminen / lataaminen lisää sähköautoilijan hyvinvointia myös siksi ettei tarvitse sortua kikkailuun toimintamatkan pidentämiseksi.
Väärinymmärrysten välttämiseksi tarkennettakoon ettei tämän kirjoituksen viesti suinkaan ole se että aja aina reilusti alle nopeusrajoituksen, vaan se että valitse nopeus viisaasti turvallisuus, ympäristö ja muu liikenne huomioiden. Nopeusrajoituksia noudattaen.