Onko autossasi eCall hätäviestipalvelu? Tiedätkö kuinka se toimii?

17.04.2019

Teksti päivitetty 2.5.2019

eCall on Eurooppalainen hätäviestipalvelu, joka nopeuttaa avun saamista liikenteessä syntyneissä hätätilanteissa. Tarkoituksena on saada kaikkiin Euroopan teillä liikkuviin ajoneuvoihin järjestelmä joka hälyttää automaattisesti apua onnettomuustilanteissa. Uusissa 1.4.2018 jälkeen Euroopassa tyyppihyväksytyissä henkilö- ja pakettiautoissa eCall hätäviestipalvelu on pakollinen. Suomessa sen on arvioitu vähentävän liikennekuolemia 4-5 % kun apu pääsee nopeammin paikalle.

Hätäpuhelu käynnistyy automaattisesti kun jokin turvalaite on lauennut törmäyksen seurauksena. Hätäpuhelun lisäksi auto lähettää datapaketin joka sisältää vähintään auton sijainnin ja tyyppitiedot. Hätäpuhelu voidaan käynnistää myös manuaalisesti. Hätäkeskukseen vastaanotetussa eCall-puhelussa MSD-datapaketi vastaanotetaan ja puretaan jo ennen puheyhteyden aukeamista. Käytännössä hätäkeskuksen tietojärjestelmään välittyvät siis eCall-tiedot vaikka puheyhteyttä ei muodostuisi esimerkiksi automaattisten eCallien yhteydessä.

Se minne hätäpuhelu ja datapaketti lähtevät riippuu käytettävästä järjestelmästä ja automerkistä. Osassa järjestelmistä ja automerkeistä eCall ottaa yhteyttä kyseisen merkin palvelukeskukseen Suomeen tai ulkomaille. Osassa eCall ottaa yhteyttä suoraan kansalliseen hätäkeskukseen. Molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa. Suoraan hätäkeskukseen menevä puhelu ja tieto on etenkin vakavammissa tapauksissa paras vaihtoehto avun välittämiseksi, koska näin apu saadaan nopeiten paikalle ilman välikäsiä. Lievemmissä tapauksissa taas voi olla hyötyä siitä että puhelu menee automerkin palvelukeskukseen, jolloin esimerkiksi sijaisauton ja muiden mahdollisten lisäpalveluiden saatavuus helpottuu. Automerkin omaan palvelukeskuksiin välittyy tyypillisesti myös enemmän tietoa kuin 112 hätäkeskukseen.

Alla olevassa taulukossa hätäviestijärjestelmien toiminnat suosituimmissa työsuhdeautoissa (ALD Suosituimmat työsuhdeautomerkit- ja mallit 2018). Vastaukset kysymyksiin on saatu kyseisten automerkkien maahantuojilta. Kyselyyn vastasi kymmenen merkin edustajista seitsemän.

Lisätietoja eri automerkkinen hätäviestijärjestelmistä:

ŠKODA

Tällä hetkellä Hätäpuhelut ohjautuvat BOSCH'n operoimaan Škodan palvelukeskukseen ulkomaille. Suomalaisille palveluun vastataan englanniksi ja tiedot välitetään Suomalaiseen hätäkeskukseen. Tämä on muuttumassa pian, jolloin puhelut ohjautuvat suoraan Suomalaiseen hätäkeskukseen. Tämä alkaa jo kesäkuussa lanseerattavasta SCALA-mallista, jolloin ominaisuuden nimi on eCall. 

Mitä muuta tietoa datapakettiin mahdollisesti sisältyy? Auton malli ja väri, kulkusuunta ja onnettomuuden vakavuus.

AUDI

Audien Suomen maahantuontiohjelmassa käytännössä ei käytetä eCall järjestelmää vaan käytössä on Audi Emergency Call järjestelmä, joka on eCall järjestelmää kattavampi. Siihen liittyen vastaukset alla.

1. Hätäpuhelut ohjautuvat Audin operoimaan palvelukeskukseen ja siellä kommunikoidaan pääasiassa samalla kielellä kuin auton MMI järjestelmä. Sieltä välitetään onnettomuustieto tarvittaessa suoraan Suomen hätäkeskukseen. Suomen hätäkeskus pystytään yhdistämään samaan puheluun.

2. Jos auton pyrotekniikkaa on lauennut hätäpuhelua ei pysty peruuttamaan (eCall hätäpuhelun voi) eikä valitsemaan minne auto soittaa. Jos kyseessä on pieni kolari käyttäjää pyydetään valitsemaan soitetaanko hätänumeroon vai liikkumisturvanumeroon.

3. Audi Emergency Call hätäpuhelun yhteydessä lähetettävä datapaketti on laajempi kuin eCall järjestelmässä. Se sisältää mm.: auton tiedot, auton sijainnin (laajempi sijaintitieto kuin eCall esim. millä tasolla auto sijaitsee), auton menosuunta, autossa olevien henkilöiden lukumäärä.

Audi Emergency Call järjestelmän lisenssi on voimassa 10 vuotta (sen jälkeen uusittavissa). Mikäli lisenssiä ei uusita soittaa auto automaattisesti hätänumeroon 112 eikä auton dataa enää lähetetä hätänumeron mukana.

VOLVO

Volvolla on kaksi hätäviestijärjestelmää. Kattavampi ja laajasti käytössä oleva VOC (VolvoOnCall) tulee vakiovarusteeksi 2020 alkaen ja suppeampaa eCall -järjestelmää on muutamassa kymmenessä autossa Suomessa. eCall on päivitettävissä VOC -järjestelmään lisähinnasta. eCall ja VOC Hätä- ja turvapalvelut ovat voimassa "eliniän" eli paristojen keston riippumatta siitä onko VOC tilaus voimassa. Tilauksen avulla käytetään mobiilipalveluita.

Mitä muuta tietoa datapakettiin mahdollisesti sisältyy? Ikkunoiden, kattoluukun ja lukituksen tilat, kellonaika. Onko hätänappia painettu manuaalisesti vai automaattisesti. Edellisen päivityksen ajankohta. Auton GNSS -sijainnin lisäksi osoite, 5 edellistä pistettä ja suunta.

BMW

Hätäpuhelut ohjautuvat ulkomaiseen palvelukeskukseen mutta sieltä ollaan tarvittaessa yhteydessä paikallaiseen hätäkeskukseen sen mukaan missä maassa auto on E-Call:in aktivoitumisen hetkellä. 

Mitä muuta tietoa datapakettiin mahdollisesti sisältyy? Auton perustiedot esim. alustanumero. Lisätietoa törmäyksestä esim. mistä suunnasta törmäys tullut autoon.

MERCEDES-BENZ

Hätäpuhelut ohjautuvat Mercedes-Benz hätäpalvelukeskukseen 24/7 > hätäpalvelukeskus välittää tiedot tarvittaessa 112:een

TOYOTA

Mitä muuta tietoa datapakettiin mahdollisesti sisältyy? 112-puheluihin perustuva e-Call-järjestelmä voi kerätä ja käsitellä ainoastaan seuraavanlaista tietoa: Ajoneuvon valmistenumero (VIN), ajoneuvontyyppi (henkilöauto tai kevyt hyötyajoneuvo), ajoneuvon käyttövoiman varastointityyppi (bensiini/diesel/CNG/LPG/sähkö/vety), ajoneuvon viimeiset kolme sijaintia ja sen ajosuunta, järjestelmän automaattisen aktivoinnin lokitiedosto ja aikaleima" (Lokitiedoston sisältö ei ole meidän tiedossa, mutta on mahdollista että se sisältää juuri turvalaitteiden laukeamiseen ja turvavöiden käyttöön liittyviä tietoja)

NISSAN

Tällä hetkellä Nissaneissa ei ole eCall -toimintoa