Talvirenkaiden valinta

27.10.2024

Onko iänikuinen kysymys kitka vai nasta ollenkaan oleellinen? Nyt se on kuitenkin taas esillä. Talvirenkaat on oltava alla 1.11.-31.3. mikäli sää tai keli sitä edellyttää.


Tässä blogissa pohdintaa talvirenkaista TM Talvirengasvertailun 2024 sekä liukkaan kelin valmennuksissamme tekemieni havaintojen pohjalta.

Mitä kannattaa huomioida talvirenkaiden valinnassa ja mistä lähteestä saatuun tietoon voi luottaa?

Työkaverilla, serkulla ja naapurilla on varmasti mielipide, mutta mihin perustuva? Rengasvalmistajilla ja heidän myyjillään on luonnollisesti omat intressinsä. Itse uskon että maineikkaiden autolehtien tekemiin testeihin luottamalla ei mene pahasti metsään. Tässä kirjoituksessa hyödynnän TM:n talvirengasvertailun tuloksia. Vertailut tehdään usean ammattilaisen voimin useilla toistoilla. Yhtä kattavaa ja puolueetonta tietoa ei taida olla muualta saatavissa. Yritän tässä kirjoituksessa kääntää vertailun numeeriset arvot käytännönläheiseksi renkaiden valintaa helpottavasti tiedoksi.

Arvioitaessa renkaan turvallisuusominaisuuksia on jarrutuspito kaikkein oleellisin ominaisuus. Jarrutuspitoa oli vertailtu kuivalla asfaltilla 100 km/h, märällä asfaltilla 80 km/h, lumella 80 km/h ja jäällä 50 km/h nopeudesta.

Mitä vertailu osoitti?

Kuivalla asfaltilla, märällä asfaltilla ja lumella parhaan kitkarenkaan ja parhaan nastarenkaan erot olivat vähäiset, suurimmillaankin vain 40 cm. Paras kitkarengas päihitti parhaan nastarenkaan ainoastaan märällä asfaltilla.  Jäällä erot olivat kaikkein suuria, kuten kuva kertoo.

Huonoin nastarengas pysähtyi huonointa kitkarengasta pidemmälle lumella sekä myös jäällä. Jäällä huonoin nastarengas meni jopa pidemmälle kuin Keski-Euroopan kitkarengas tai All-Season rengas. Nastat eivät siis automaattisesti tarkoita hyvää jääpitoa.

All-Season rengas pärjäsi odotetusti ja selkeästi parhaiten sekä kuivalla että märällä asfaltilla. Lumellakin se pärjäsi paremmin kuin huonoin nastarengas, mutta jäällä se meni lähes kaksi kertaa niin pitkälle kuin paras nastarengas. Tiedän että osa autoilijoista ajaa All-Season renkailla läpi vuoden pärjätäkseen yhdellä vannesarjalla. Talvisiin keleihin en All-Season rengasta suosittele. Laillista estettä sille ei ole kunhan renkaan kyljestä löytyy 1.12.2024 alkaen 3PMSF "alppimerkintä". Tästä lisää blogin lopussa. Vertailussa oli mukana myös kulunut nastarengas, joka päihitti kuivalla asfaltilla sekä jopa parhaat kitka- ja nastarenkaat. Jäällä sen jarrutuspito oli toiseksi paras.

Yhteenveto

Kenelle sopii Kitkarengas?

Kenelle tahansa meluttomuutta arvostavalle, jolla on malttia ja viisautta hidastaa reilusti ajonopeutta ja kasvattaa välimatkaa edellä ajavaan kun tien pinnat jäätyvät. Kaikissa muissa olosuhteissa parhaat nasta- ja kitkarenkaat olivat jarrutuspidoltaan hyvin lähellä toisiaan. Kitkarengas on käytön osalta ympäristöystävällisempi ja tiestöä säästävä valinta.

Kenelle sopii nastarengas?

Kenelle tahansa joka on valmis sietämään hiukan rengasmelua parhaan jääpidon varmistamiseksi. Asfaltilla hyvällä nastarenkaalla pärjää siinä missä kitkarenkaallakin ja osin paremminkin. Nastarengas ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita hyvää jääpitoa. Huonoimman ja parhaan renkaan erot olivat nastarenkaissa kitkarenkaita suuremmat. Nastojen haittana on tienpinnan kuluminen ja sitä kautta myös katupöly. Nastoilla on myös positiivisia ympäristövaikutuksia, sillä ilman niiden jäistä tienpintaa karheuttavaa vaikutusta jouduttaisiin teitä suolaamaan nykyistä enemmän. Turvallisuuden vinkkelistä nastarenkailla ajava on kitkarenkailla ajavan paras kaveri.

Laatuun kannattaa panostaa, mutta entä jos budjetti ei riitä parhaisiin renkaisiin?

Varsinkin silloin kannattaa seurata rengastestien tuloksia. Kallis ei automaattisesti tarkoita hyvää rengasta, eikä edullinen huonoa, mutta halvemmissa renkaissa voi todennäköisemmin tehdä huonon valinnan.


3PMSF, 3PeakMountainSnowFlake eli "alppimerkki"

1.12.2024 alkaen kitkarenkaan kyljestä on löydyttävä yllä oleva alppimerkki eli lumihiutale. Vanha M+S merkintä oli ainoastaan valmistajan ilmoitus eikä se enää riitä osoittamaan että rengas sopii talvisiin olosuhteisiin. Alppimerkki kertoo että rengas on testattu ja täyttää minimivaatimukset. 

Alla olevassa kuvassa lumihiutaleen vieressä oleva jääpitomerkintä on suositeltava Suomen talveen ja kertoo että kitkarengas on suunniteltu ja testattu pohjoisen vaativiin talviolosuhteisiin.

Ai niin, vielä lopuksi. Ne talviset ikävät napsahdukset tuulilasissa ovat pääosin talvirenkaiden (nasta- ja kitkarenkaiden) karkeisiin uriin jäänyttä hiekotushiekkaa. Nastoja nykyrenkaista harvemmin irtoaa. Ropinaa on taas odotettavissa erityisesti kiihdytyskaistoilla ja niiltä liityttäessä kun renkaan kuviot kiihdytyksen voimasta "aukeavat" ja vapauttavat keräämänsä kivet ilmalentoon. Osumia voi minimoida parhaiten pitämällä hyvän välimatkan erityisesti kiihdytys- ja kaistanvaihtotilanteissa. Takana ajavien laseja säästää kun malttaa ottaa välimatkaa taakse ennen kaistan vaihtoa. 

Yhteispelillä se taas sujuu🫶

Blogin kuvat: Omat, Nokian Renkaat ja Continental