Tur-val-li-suus-vä-li
Varoitus! Kyseisellä 8 minuutin videolla, 11 km matkalla ei tapahdu mitään kiinnostavaa. Aivan arkinen ajomatka kehä 1:n aamuruuhkassa. Mukautuva vakionopeudensäädin asetettu 80 km/h ja maksimietäisyydelle. Video kannattaa kuitenkin katsoa, jos olet sitä mieltä ettei turvallista välimatkaa voi pitää. Mielenkiintoa voit pitää yllä laskemalla videolta kaikki autot, jotka "änkeävät" eteen.
Turvallisen välimatkan sietämätön keveys
Kyse on tavasta ajatella
On inhimillistä, joskin hyödytöntä osaoptimoida matkan etenemistä edessä ajavan perässä roikkumalla ja kaistaa vaihtelemalla. Ongelmalliseksi se muodostuu jos tapa pääsee kroonistumaan. Tapa ajaa on pohjimmiltaan tapa ajatella. Jos olet sitä mieltä, että riittävän välimatkan säilyttäminen on mahdotonta, olet oikeassa, koska olet jo niin päättänyt. Jos olet sitä mieltä, että turvallisen välimatkan säilyttäminen on helppoa, olet oikeassa, koska olet niin päättänyt. Mitään konkreettista estettä turvallisen välimatkan säilyttämiselle ei ole. Ainoastaan oma mieli voi toimia esteenä.
Miksi edellä ajavasta kannattaa pysyä riittävän kaukana?
Turvallinen välimatka:
✅ Vähentää stressiä
✅ Parantaa turvallisuutta
✅ Vähentää kulutusta
✅ Vähentää päästöjä
✅ Lisää liikenteen sujuvuutta
✅ Pidentää tuulilasin ikää
Kaikki syyt ajaa lähellä edellä ajavaa ovat tekosyitä. Mitään todellista hyötyä ei edellä ajavan perässä roikkumalla saavuteta.
Mikä on riittävä välimatka edellä ajavaan?
Hyvissä olosuhteissa on suositeltavaa säilyttää vähintään 3 sekunnin välimatkaa edellä ajavaan. Sen voi summittaisesti mitata vaikka tavaamalla otsikon tur-val-li-suus-vä-li. Se on usein myös mukautuvan vakionopeudensäätimen maksimiasetus. Jos joudut säännönmukaisesti reagoimaan jarrulla kun joku vaihtaa kaistaa eteesi ajat yhä liian lähellä ja kasvattamalla hitusen välimatkaa eteen riittää kaasun kevennys tai mukautuvalla vakionopeudensäätimellä maksimietäisyydellä ajaessa ei pääosin tarvitse reagoida mitenkään.
Kolari on akuutti tilan puute
Peräänajo on parkkipaikan ulkopuolella yleisin kolarityyppi. Vuonna 2023 liikennevakuutuksesta korvattiin Suomessa yhteensä 13 742 peräänajoa, joista 2 440 johti henkilövahinkoon. Kaikki peräänajot eivät johdu liian lyhyestä välimatkasta, mutta se on yleisin yksittäinen syy peräänajoihin.