Meistä sanottua
Carola Nores-Joukama
Henkilöstö- ja viestintäjohtaja
Tapiolan Lämpö
Ajotavan kehittämistä ja kohti hiilineutraalia tulevaisuutta
Tapiolan Lämpö -konserni on pääkaupunkiseudulla toimiva kiinteistöpalveluyhtiö, joka tarjoaa kaikki asumisen palvelut saman katon alta. Palvelumme tuotetaan vastuullisesti, ammattitaidolla ja asiakkaitamme aidosti kuunnellen. Tavoitteenamme on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä, ja työskentelemme määrätietoisesti tämän tavoitteen saavuttamiseksi.
Hiilineutraaliutta kohti – konkreettisia tekoja päästöjen vähentämiseksi
Merkittävimmät päästömme syntyvät liikenteestä ja työtehtäviemme hoitamiseen käytettävistä koneista. Näiden vähentämiseksi olemme laatineet tiekartan, joka sisältää konkreettisia toimenpiteitä:
- Olemme aloittaneet tuotantoautojemme sähköistämisen.
- Käytössämme on vastuullisen ajotavan seuranta, joka edistää taloudellista ja vähäpäästöistä ajotapaa.
Näiden toimenpiteiden avulla rakennamme yhdessä kestävämpää tulevaisuutta.
Ajotapavalmennus ja seuranta: kohti turvallisempaa ja vastuullisempaa liikennettä
Olemme sitoutuneet kehittämään työntekijöidemme ajotapaa järjestämällä ajotapavalmennuksia ja hyödyntämällä Abaxin seurantalaitteistoa. Näiden avulla työntekijämme voivat seurata omaa ajotapansa kehitystä ja parantaa suoritustaan.
Syksyllä 2022 käynnistimme ajotavan seurannan ja järjestimme ensimmäisen valmennuksen yhteistyössä Excelsiorin Ari Parkkosen kanssa. Hän räätälöi valmennusmateriaalin vastaamaan tarpeitamme ja valmennus herätti osallistujat pohtimaan liikenneturvallisuutta sekä omaa ajotapaansa. Kannustava ja inspiroiva lähestymistapa yhdistettynä konkreettisiin tilastoihin sai aikaan selkeää muutosta.
Syksyllä 2023 ja keväällä 2024 järjestimme lisävalmennuksia erityisesti niille, jotka eivät vielä olleet saavuttaneet asetettuja tavoitteita. Tämä kohdistettu valmennus tuotti erinomaisia tuloksia.
Tulokset puhuvat puolestaan
Nyt syksyllä 2024 voimme ylpeänä todeta, että panostuksemme ovat tuottaneet vaikuttavia tuloksia: työntekijöidemme ajotapa on nyt 7 % parempi verrattuna muihin samaa paikannusjärjestelmää käyttäviin. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman laadukasta koulutusta ja jatkuvaa seurantaa.
Voin lämpimästi suositella Excelsioria ja Ari Parkkosta kaikille, jotka haluavat kehittää ajoturvallisuutta ja vastuullisuutta tuloksekkaasti.
Janne Lauronen
Sales manager - Commercial
Tarkett Oy
Olemme erittäin tyytyväisiä Excelsior Liikenneturvallisuuden tarjoamiin liukkaanajon koulutuksiin, joita olemme järjestäneet liikkuvalle henkilöstöllemme (myyjät ja tekninen tuki) joka toinen vuosi. Koulutukset ovat olleet erittäin hyödyllisiä ja hyvin järjestettyjä, ja ne ovat auttaneet parantamaan henkilöstömme liikenneturvallisuutta merkittävästi.
Erityisesti haluamme kiittää kouluttaja Ari Parkkosta, joka on asiantunteva, selkeä ja huumorintajuinen. Ari on onnistunut tekemään koulutuksista mielenkiintoisia ja opettavaisia, ja hänen tapansa havainnollistaa liikenneturvaa teorian avulla on ollut erittäin arvostettua. Lisäksi koulutuksissa on käsitelty autoilun sähköistymiseen liittyvää ajankohtaista tietoa, mikä on ollut erittäin hyödyllistä henkilöstöllemme.
Palaute koulutukseen osallistuneilta on ollut pelkästään positiivista, ja saadut opit ovat auttaneet välttämään niin onnettomuuksia kuin läheltä piti -tilanteitakin liikenteessä. Käytännön harjoittelu radalla ja siellä saatu opastus ja toimintaa korjaavat kommentit ovat olleet oleellinen osa koulutusta, ja auttaneet autoilijoitamme toimimaan liikenteessä turvallisemmin, ennakoimaan tilanteita ja välttämään vääränlaisia toimia yllättävissä tilanteissa.
Tarkettilla työntekijöiden turvallisuuteen suhtaudutaan ykkösprioriteettina, ja liikkuvan myyntitiimin esihenkilönä minun on lähes mahdoton keksiä parempaa koulutusta tiimini turvallisuuteen liittyen. Ja mainittakoon vielä, että tämä on myös se koulutus, jota minulta tiimini useimmin kysyy malliin "milloin taas mennään?"
Suosittelemme lämpimästi Excelsior Liikenneturvallisuuden palveluita ja Ari Parkkosta kaikille yrityksille, jotka haluavat parantaa henkilöstön liikenneturvallisuutta ja saada ajankohtaista tietoa autoilun kehityksestä.
Kuvia valmennuksista alhaalla.
Suvi Åkerblom
Palvelupäällikkö / Neste Oyj
"Nesteelle henkilöstön liikenneturvallisuus on tärkeä asia
Neste on tarjonnut vuodesta 2011 lähtien työsuhdeautoilijoille mahdollisuuden osallistua johonkin kolmesta Excelsior Liikenneturvallisuuden tarjoamasta vaihtoehtoisesta ajovalmennusmodulista aina kun työsuhdeauto vaihtuu. Lisäksi koko Suomen henkilöstöllä on ollut mahdollisuus osallistua Excelciorin teorialuennoille.
Yhteistyömme on laajentunut vuoden 2016 alusta alkaen kaikille autoilijoille tarkoitettuun ajorata- ja teoriavalmennukseen. Tämä koulutus toteutetaan pienryhmissä Vantaan ajoradalla joko kuljettajan omalla tai Excelsiorin kautta lainatulla autolla.
Meille on tärkeää, että kaikki autoilevat nesteläiset osaavat ajaa turvallisesti sekä toimia oikein liikenteen vaaratilanteissa ja että niitä on etukäteen harjoiteltu turvallisissa olosuhteissa."
Kari Kellokoski
Turvallisuuspäällikkö / Stora Enso Metsä
"Tässä positiivinen turvallisuushavaintopalaute meidän työntekijältä, joka osallistui vetämääsi turvallisen ajon koulutukseen.
Henkilö oli ajanut vakionopeudensäädin päällä 80 km/h:n nopeudella kantatiellä, kun toinen ajoneuvo tuli yllättäen hänen
eteen pakollisen pysähtymismerkin takaa. Tilanne tuli vastaan yllättäen. Henkilön mukaan nopea reagointi ja työnantajan järjestämien liukkaan kelin ajokoulutuksien ansiosta hän osasi väistää autoa refleksinomaisesti siten, että kolarissa vältyttiin henkilövahingoilta.
Lopuksi palautteessaan henkilö toteaa: "Liukkaan kelin ajoharjoitukset täyttivät tarkoituksensa tässä läheltäpititilanteessa. Koulutuksessa toistettiin ja harjoiteltiin esteen väistämistä tarkoituksena etsiä tyhjää väistämiselle soveltuvaa tilaa esteen tuijottamisen sijaan. Suosittelen koulutusten järjestämistä edelleen ja niihin osallistumista kaikille töikseen autoileville."
Tapio Palenius
HESQ -päällikkö / Yara Suomi Oy
"Yaran turvallisuuskulttuurin Safe by Choice - Tietoisesti turvallinen rakentamisessa työkseen paljon ajavien yaralaisten ajovalmennukseen olemme kiinnittäneet erityisen huomion vuodesta 2014 alkaen.
Aikaisemmat ajokoulutuksemme olivat satunnaisia ja tiimien itsensä organisoimia. Erityisesti myynti- ja markkinointihenkilöstömme liikkuu päivittäin maakunnissa ympäri Suomea ja ajokilometrejä voi vuosittain karttua jopa yli 40 000km/henkilö. Päätimme syksyllä 2013 johtoryhmässä, että laadimme systemaattisen ja riskiperusteisen koulutusohjelman ja suoritetun palvelutarjoajien kartoituksen jälkeen valitsimme Excelsior Liikenneturvallisuuden kumppaniksemme. Emme ole katuneet valintaamme.
Koulutustarjonnasta olemme toistaiseksi hyödyntäneet Liukkaankelin harjoituksia (3v välein, pakollinen kaikille ts-autoilijoillemme), mobiili- ja henkilökohtainen ajotapavalmennuksia sekä koko henkilöstölle suunnattuja luentoja toimistollamme. Koulutuksia on voitu räätälöidä Yaranturvallisuusohjeistukset huomioiden.
Niin ja syytä mainita myös ansiokas konsultaatiomahdollisuus sattuneiden läheltä-piti ja liikenneonnettomuuksien osalta. Ari Parkkoselta saadut kommentit ja ehdotukset ovat olleet arvokas lisä hyvässä kokonaispalvelussa.
Henkilöstömme on ollut toistuvasti erittäin tyytyväisiä saamaansa opetukseen ja yrityksen yksilölliseen palveluun. Suosittelemme Ari Parkkosen Excelsior ajovalmennusta ja ajotaidon ylläpitoa kaikille tielläliikkujille. Pidetään huolta turvallisuudesta, taloudellisuudesta ja yhteisestä osaamisesta myös tien päällä."
Sari Tannio
Product Specialist
"Olin palaamassa Kajaanista kotiini Kuopioon tiistaina 22.9.2015 n. klo 16.40.
Olin tuolloin Kajaanin ja Sukevan puolessa välissä.
Tieosuudella on pitkä suora ja 100km/h nopeusrajoitus. Tie oli kuiva ja näkyvyys oikein hyvä. Oma nopeuteni oli tuon 100 km/h.
Vastaani tuli kolmen auton letka, joista ensimmäinen oli asuntoauto, arviolta kohtaamiseemme oli matkaa noin 500 metriä tuolla hetkellä , kun tilanne alkoi.
Asuntoauton takaa lähti auto ohittamaan ja palasi saman tien takaisin omalle kaistalleen, tuon ohittamaan lähtevän auton takaa lähti kolmas letkassa ollut auto ohittamaan ja kiihdytti samalla kaistalla kanssani.
Tein hätäjarrutuksen ja aloin väistämään tyhjään tilaan oikealla puolellani. Samanaikaisesti asuntoauto väisti itsestään oikealle puolelle ja jarrutti. Ohittamaan lähtenyt auto alkoi myös jarruttamaan, mutta lähti väistämään tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle, eli samaan suuntaan kuin minä.
Autoni pysähtyi aivan pientareen reunaan ja vastaantuleva auto sai pysäytettyä autonsa niin, että välissämme oli vain muutama sentti. Asuntoauton eturenkaat olivat menneet pientareen puolelle ja autoa ei saanut ajamalla takaisin tielle, vaan tarvitsi hinausauton apua. Paikalle soitettiin poliisit takana tulevien autoilijoiden toimesta ja he jäivät selvittelemään tilannetta, minun annettiin jatkaa matkaa autonpapereiden ja ajokortin tarkastuksen jälkeen ja puhallus alkometriin osoitti 0 promillea. Myöskin toisen auton kuljettaja puhalsi 0 promillea.
Olin keväällä käynyt juuri Ari Parkkosen kanssa maantiellä harjoittelemassa hätäjarrutusta ja kuinka maantiellä estetään mahdolliset nokkakolarit.
Mikäli tämä koulutus ei olisi ollut niin vasta, en ole aivan varma olisinko tätä asiaa kirjoittamassa. Olen myös pohtinut, entäpä sitten jos tilanne olisi sattunut lumen ollessa tiellä, tuolloin nopeusrajoitus olisi ollut 80 km/h, mutta sillä vauhdillakin jarrutusmatka liukkaalla on todella pitkä, tai jos vettä olisi ollut tiellä ja näkyvyys huono. Oma vauhtini olisi ollut alhaisempi, mutta olisiko se riittänyt
Kunnioitan firmamme tapaa huolehtia meidän työntekijöiden turvallisuudesta maantiellä. Vaikka ajammekin paljon on kyseiset koulutukset erittäin tärkeitä, niin kuin vanha sanonta kuuluu, on kertaus opintojen äiti, niin tässäkin tapauksessa."